Här är en kondenserad version av texten, omskriven som en kort berättande notis:

Det osynliga funktionshindret

I ett samhälle där nästan allt bygger på text blir den som inte kan läsa eller skriva osynligt utestängd. I boken Analfabetism – det osynliga funktionshindret visar Gulistan Kavak hur analfabetism inte bara påverkar vardagliga möten med myndigheter och skola, utan också förändrar relationer inom familjen. Barn får ofta ta vuxnas ansvar, tolka dokument och guida sina föräldrar genom ett samhälle de själva inte riktigt ännu förstått.

Skam och tystnad

Många döljer sin analfabetism i åratal, tyngda av skam. Därför blir problemet osynligt, trots att det påverkar integration, skolgång och demokratisk delaktighet. När Kavak sätter ord på analfabetism som ett funktionshinder blir det tydligt att frågan handlar om mer än pedagogik: det är en fråga om jämlikhet, rättigheter och makt.

Att se det vi inte vill se

Kavaks berättelse påminner oss om att analfabetism inte bara finns ”någon annanstans” – den finns här, mitt ibland oss. Den största utmaningen kanske inte är att undervisa, utan att våga se dem som varje dag tvingas leva i ett samhälle där texten är dörren till tillhörighet.