I januari 2022 meddelade New York Times att man köpt det populära ordspelet Wordle. Spelet blev snabbt en global succé bland tidningens många prenumeranter. För NY Times var köpet ett sätt att utöka sitt digitala utbud och stärka sin prenumerationsbas. Frågan är om man verkligen har lyckats med detta.

Var Wordle en bra investering eller en mindre lyckad satsning?

Vad är Wordle?

Wordle är ett spel som skapades av den brittiske utvecklaren Josh Wardle 2013. Spelet går ut på att gissa ett engelskt ord på fem bokstäver med max sex försök. Efter varje gissning får spelaren feedback i form av färgade rutor som visar om en bokstav är korrekt och finns på rätt plats.

Spelet är enkelt och varje dag presenteras ett helt nytt ord att lösa. Wordle finns tillgängligt gratis på nätet och har blivit lite av en kulturell snackis – speciellt i USA.

Hur populärt är Wordle?

Sedan lanseringen har Wordle blivit ett globalt fenomen. I USA blev spelet väldigt snabbt en viral succé, med miljontals användare. Enligt uppgifter från februari 2022 hade Wordle över 45 miljoner spelare i USA, bara några månader efter att spelet köpts upp av New York Times. På senare tid har det också blivit populärt i andra delar av världen, med översättningar till flera olika språk, inklusive tyska, spanska, svenska, danska och norska.

Wordle i Sverige

Wordle har även blivit populärt i Sverige, där spelet engagerat många med sin enkelhet och smått beroendeframkallande dynamik. Det har främst fått genomslag bland äldre användare som använder det som daglig hjärngympa, men uppskattas av alla åldersgrupper. Många tar steget längre och delar med sig av sina resultat på sociala medier. För svenskspråkiga spelare finns det flera olika versioner av Wordle på nätet.

Inget direkt unikt med Wordle

Trots att det innan Wordle funnits flera andra populära ordspel på nätet valde NY Times att köpa rättigheterna till spelet för 1-2 miljoner dollar eller ca 20 miljoner kronor. Exempel på andra ordspel som spelas mer eller mindre likadant är Lingo, Mastermind och Jotto. Andra något mer avancerade spel som Quordle och Octordle går ut på att gissa flera ord samtidigt, vilket gör dessa spel mer utmanande än Wordle.

Wordle som investering för NY Times

New York Times köpte Wordle i början på 2022 med avsikten att locka nya prenumeranter till tidningens digitala plattformar. Först erbjöd man Wordle helt gratis, men numera har spelet blivit en del av deras  betaltjänst. Det går fortfarande att spela gratis, men som prenumerant kan spelare spara statistik och ha automatiskt tillgång till ett enormt NY Times Wordle arkiv.

Som investering har Wordle visat sig vara en mindre framgång. NY Times har använt spelet för att attrahera fler användare till sina betaltjänster, vilket har bidragit till en ökning av antalet digitala prenumeranter. Tidningen har rapporterat en växande prenumerationsbas, delvis tack vare spelet. Däremot finns det fortfarande frågor kring huruvida spelet har varit tillräckligt för att göra köpet lönsamt. Medan nätet kryllar av sajter med onlinespel där det går att vinna riktiga pengar, är det inte lika lätt att monetisera på spel som Wordle.

Har Wordle varit en lönsam investering?

Köpet av Wordle var ett strategiskt beslut för NY Times att stärka sin prenumerationsbas och spelet har utan tvekan varit en viktig del av tidningens digitala tillväxtstrategi. Trots att spelet fortsatt att vara populärt efter förvärvet, är det fortfarande svårt att veta hur mycket det bidragit till den totala ökningen av prenumeranter för NY Times. Det verkar som att spelet har varit ett effektivt verktyg för att engagera nya användare och locka fler till de digitala prenumerationstjänsterna, men om det har haft en långsiktig ekonomisk inverkan återstår att se.